„Вечно се надовезујеш на своје детињство ако говориш матерњим језиком“
Један народ чини култура, традиција, језик…Наш народ има богату културу,дугу традицију и језик којим се поноси. Народ који изгуби свој језик, изгубио је и себе. У циљу да ученици схвате колико је битно имати свој матерњи језик, у ИО Бачевцима је одржан тематски дан посвећен Међународном дану матерњег језикa,називом:
„Вечно се надовезујеш на своје детињство ако говориш матерњим језиком“
Разред: Неподељена школа (од 1. до 4. разреда)
Наставни предмети : Српски језик и ликовна култура ( 2 часа )
Наставна јединица: Матерњи језик , правилан изговор речи и правопис – обрада и утврђивање
Калиографија, лепо писање –обрада и утврђивање
Облици рада: групни и у паровима.
Циљ часа: Уочити значај и важност матерњег језика за културу свог народа;
Правилно изговарати и писати речи у српском језику;
Учити се лепом писању
Наставна средства: табла, свеске,припремљени наставни листови, лист блока, оловке, боје.
Наставне методе: метода разговора, вербална, дијалошка, монолошка, кооперативна.
Час је одржан по моделу тимске наставе.
Активност ученика: Осмишљава,записује, чита, слуша, прича, посматра, истражује, пише.
Кораци у реализацији( време);
- Истицaње циља часа
- Међународни дан матерњег језика – 21.02.
- Матерњи језик као средство изражавања
- Записивање примера речи и речиница из нетачног у тачан облик
- Анализа урађених задатака
- Лепо писање – калиографија
- Рад на радовима
- Изложба радова
- корак: Ученицима се истиче данашњи циљ часа и тема коју ћемо данас обрађивати.
- корак: Чланице УНЕСК -а обележавају 21. 02. као Међународни дан матерњег језика, промовисањем језичке културе и разноврсности, као и вишејезичности.
Генерална скупштина Организације УН за образовање, науку и културу прокламовала је 1999. године Дан матерњег језика , као сећање на студенте који су 21. фебруара 1952. године убијени у Даки у источном Пакистану, данас Бангладешу, јер су протествовали због тога што њихов матерњи језик није проглашен за званични.
Према проценама, готово свакодневно у свету нестане по један језик. Зато треба неговати и чувати наш матерњи језик – српски језик, чувати традицију и развијати језичку културу.
- Корак: Матерњи језик треба неговати и сваки човек треба да га сматра делом своје културе и културе свог народа.
Матерњи језик као средство изражавања представља најсавршенији вид међусобног комуницирања људи. Различитости његове употребе зависе од бројних чинилаца, као што су : узраст ( говор одраслих и говор деце ), породица ( социјална припадност и интелектуални ниво ) и средина ( градска, сеоска ).
- корак: У даљем току часа ученици су подељени у две мешовите групе, које су са учитељицом заједно радили на правилном изговору и писању појединих речи и реченица из српског језика. Групе су добиле поједине речи и реченице које треба правилно изговарити и записати.
Прва мешовита група су били ученици првог и другог разреда,они су имали да правилно напишу следеће речи и реченице:
v Имена и презимена:
исидора секулић –
иво андрић –
владе дивац –
здравко чолић –
v Називи празника:
божић –
ускрс –
нова година –
свети сава –
v Надимци:
плави –
уки –
банџа –
v Имена животиња:
жуја –
јаблан –
шарац –
v Речце НЕ и ЛИ:
Немогу данас да цртам. –
Неидемо у град. –
Неспавај на фотељи. –
Можешли да ми позајмиш оловку? –
Желишли да идемо заједно у биоскоп? –
Учимоли заједно лекцију? –
Друга група су били ученици трећег и четвртог разреда. Задаци за њих су били:
- Правилно употреби велико слово:
американац – румунија –
белгијанац – бачка паланка –
златибор – велика морава –
дунав – стара планина –
андрићев мост – Први Мај –
змајев музеј – 7. Јануар –
министарство културе – света петка –
трг цара јована ненада – петров –
пожешка улица – јованов –
Трг Ослобођења – јеличин –
- Речце НЕ и ЛИ напиши правилно у реченицама:
Не време је порушило кровове куће. –
Не знање је највећи не пријатељ. –
Нескачи по кревету! –
Данас неучим историју. –
Дали си био у музеју? –
Можешли данас код мене?-
Купујетели кишобран? –
- Напиши правилно речи водећи рачуна о сугласнику Ј:
милијон – алуминиум –
стадијон – магиа –
бијо – двоица –
шејик – уми се –
дванајест – хигиенски –
- Напиши правилно дате речи:
леб – солење – поднешен –
ајде – молење – оделење –
ајдук – вежен – потрешен –
отскакати – назебсти – једампут –
потшишати – гребсти – мастно –
воћство – одпевати – претци –
љутски – бонбона – рукица –
- Групе читају урађене задатке и утврђујемо тачност онога што су урадили.Након анализе урађеног ученици добијају домаћи задатак.
- Разговарамо о лепом писању и важности неговања лепог писања, као и о калиографији.
- Ученици добијају задатак да на листовима од блока препишу правилно написане речи користећи се калиографијом.Рад је у паровима.
- Радове качимо на паное, да нас подсећају како треба да пишемо.
Оставите одговор