ИНКЛУЗИЈА- Издато у Просветном прегледу
ИНКЛУЗИЈА И
ИНКЛУЗИВНО ОБРАЗОВАЊЕ
Сва деца треба да добију квалитетно образовање у оквиру редовних школа, без обзира на пол, национално, верско и социо – економски статус, способности или здравствено стање.
Зато је од ове године Законом о основама система образовања и васпитања ( ступио на снагу 11.09.2009. године) уведено да инклузивно образовање буде заступљено у редовној настави, у постојећем образовном систему.
По Члану 6. Закона о основама система образовања и васпитања, свако лице има право на образовање и васпитање, где се подразумева да и лица са сметњама у развоју и са инвалидитетом имају право на образовање и васпитање које уважава њихове образовне и васпитне потребе у редовном систему образовања и васпитања, у редовном систему уз појединачну, односно групну додатну подршку или посебној предшколској групи или школи у складу са овим и посебним законом.
Члан 3. Систем образовања и васпитања мора да се обезбеди за сву децу.
Увођење инклузивног образовања у школе, поставља као потребу запослених у образовно- васпитном систему да се упознају са инклузијом и начином њеног деловања.
Која је дефиниција инклузије?
ИНКЛУЗИЈА је процес решавања и реаговања на разноврсност потреба свих ученика кроз све веће учествовање у учењу, културама и заједницама и све мању искљученост у оквиру образовања и из њега.Он обухвата промене и измене садржаја, приступа, структура и стратегија, са заједничком визијом која обухвата сву децу одговарајуће старосне доби и са убеђењем да је редовни образовни систем одговоран за образовање све деце.
Која је дефиниција инклузивног образовања?
Инклузивно образовање је:
- ЉУДСКО ПРАВО
- КВАЛИТЕТНО ОБРАЗОВАЊЕ
- ДРУШТВЕНИ РАЗВОЈ
Да би инклузивно образовање добило своје место у образовно-васпитном
систему потребно је обезбедити стратегију и план извођења инклузивног образовања који обухвата:
- анализу ситуације и прикупљање података о детету
- израду педагошког профила детета
- одређивању приоритета у пружању подршке
- развијање стратегије подршке, крајњих циљева пружања подршке и детаљног плана активности.
Члан 77. За дете и ученика коме је услед социјалне ускраћености, сметњи у развоју, инвалидитета и других разлога потребна додатна подршка у образовању и васпитању, установа обезбеђује отклањање физичких и комуникацијских препрека и доноси индувидуални образовни план.
За ученика са изузетним способностима, установа доноси индувидуални образовни план…
Циљ индувидуалног образовног плана јесте постизање оптималног укључивања детета и ученика у редован образовно-васпитни рад и његово осамостаљивање у вршњачком колективу.
Да би се инклузивно образовање у школама свеобухватно остварило захтева одговарајућу обуку свих чланова Наставничког већа, ради учествовања у планирању и реализацији инклузивног образовања кроз развијање индувидуалних образовних планова заснованих на педагошком профилу детета и координирању активностима стручног тима за инклузивно образовање.
Семинар о инклузији и инклузивном образовању ће бити реализован у догледно време уз рад стручног тима школе који је прошао већ поменуту обуку и у обавези је да допринесе прихватању и развијању концепта инклузивног образовања у својим школама.
Оставите одговор