СЛУШАЈ МУДРУ РЕЧ СТАРИЈЕГ – ВУК СТЕФАНОВИЋ КАРАЏИЋ
Тематски дан предвиђен на нивоу сва четири разреда.
Наставни предмети: српски језик и два часа ликовне културе
Наставне јединице:
1. и 2. разред :
– Слушај мудру реч старијег – народне умотворине и В. С. Караџић
– Лик Вука С.Караџића
3. и 4. разред:
– Живот и дело Вука С. Караџића
– Лик Вука С.Караџића
Тип часа : Обрада
Обрада
Наставна средства:
– Припремљени радови о животу и раду В. С. Караџића
– свеске
– домаћа лектира
– слике
– блок
– водене боје, лепак, тканина, вуница
Циљеви, задаци и исходи:
-уочити лик В.С.Караџића и значај народних умотворина које је записивао
– развијати говорну културу
– уочити животни пут В.С.Караџића
– значај дела В.С.Караџића за наш народ и културу
Кораци у реализацији ( време ):
– Истицање циља часа
– Самостално излагање ученика
– Записвање на табли важнијих детаља из живота и рада Вука Стефановића Караџића
– Разговор о народним умотворинама
– Повратна информација
– Подела у групе и цртање лика Вука Стефановића Караџића
– Изложба радова
1. корак:
– Истиче се циљ данашњег часа и краћи разговор са ученицима о Вуку Стефановићу Караџићу,њихово познавање овог нашег великана.
2. корак:
– Ученици првог и другог разреда слушају о животу и делу Вука Стефановића Караџића.
-Ученици 3. и 4. разреда су имали за задатак да напишу нешто о животу и делу В.С.Караџића,што си и урадили.
Написали су његов живот од рођења 1787.године у селу Тршићу,школовање и животни пут све до смрти 1864 године у Бечу.
Ученици су упознати са културним и духовним значајем В.С.Караџића као личност.
Створио је Српски речник, граматику и прикупљао народне умотворине.Написао је азбуку од 30 слова и правило које важи и данас: „Пиши као што говориш, читај као што је написано“.
Сачувао је многе народне песме, бајке и приче од заборава, писац је Српског рјечника са граматиком,Писменице (граматике),Живота и обичаја српског народа.
Са њим смо очували наш језик и интегритет српског народа.
Наслеђе које нам је оставио Вук Стефановић Караџић треба чувати и неговати, јер дела се не заборављају.
3. корак:
– Ученицима се записују битни детаљи из живота и рада Вука Стефановића Караџића на табли. И сви ученици то преписују у свеске.
4. корак:
– Разговор о народним умотворинама : питалице,пословице, загонетке,анегдоте.
– Питалице су народне причице у облику питања и одговора.Оне су кратке причице у облику питања и одговора. По правилу није важно ко пита, али је битно коме се4 поставља питање.
Пр. Питали миша:
– У којем селу се најбоље живи?
– У оном где нема мачака.
– Пословице су кратке и сажете мудре изреке. Народ пословицама износи своја знања и мудрости које су резултат животног искуства.
Пр. Поштење је најбоље ногледало.
Образ нема цене.
Сваком своја мајка мила.
– Загонетке чини задатак. Треба знати одговор – одгонетку.У нјима се скрива право значење кроз игру речи.
Пр. Целог века преде, жицу јој не видиш?
Ја вас носим, а ви мене?
Кроз стакло уђе, а не пробије га?
–Анегдоте су причице у којима се духовито прича о разним догађајима и личностима.То су кратке шаљиве досетке у којима се обично јављају народни мудријаши. Многе анегдоте су везане за познате личности као што су : Свети Сава, Марко Краљевић и др.
Учитељица ученицима чита по неку питалицу, загонетку, пословицу и анегдоту. Сви заједно коментаришемо питалице, пословице и анегдоте и одгонетамо загонетке.
5. корак: Понављамо шта смо данас научили одговарајући на питања.
– Ученици су подељени у две мешовите групе и у договору одговарају на постављена питања.
6. корак: Подељени у две мешовите групе ученици добијају задатак из ликовне културе: Лик Вука Стефановића Караџића. У раду користе водене и темпера боје, тканину, вуницу и лепак.
7.корак : – Изложба радова и похвале за обе групе.
Оставите одговор