aleksandra13081971

ŠKOLA I MI

„Вечно се надовезујеш на своје детињство ако говориш матерњим језиком“

Један народ чини култура, традиција, језик…Наш народ има богату културу,дугу традицију и језик којим се поноси. Народ који изгуби свој језик, изгубио је и себе. У циљу да ученици схвате колико је битно имати свој матерњи језик, у ИО Бачевцима је одржан тематски дан посвећен Међународном дану матерњег језикa,називом:

 

Вечно се надовезујеш на своје детињство ако говориш матерњим језиком

 

Разред: Неподељена школа (од   1. до 4. разреда)

Наставни предмети : Српски језик и ликовна култура ( 2 часа )

Наставна јединица: Матерњи језик , правилан изговор речи и правопис – обрада и утврђивање

Калиографија, лепо писање –обрада и  утврђивање

Облици рада: групни и у  паровима.

Циљ часа: Уочити значај и  важност матерњег језика за културу свог народа;

Правилно изговарати и писати речи у српском језику;

Учити се лепом писању

Наставна средства: табла, свеске,припремљени наставни листови,  лист блока, оловке, боје.

Наставне методе: метода разговора, вербална, дијалошка, монолошка, кооперативна.

Час је одржан по моделу тимске наставе.

Активност ученика:  Осмишљава,записује, чита, слуша, прича, посматра, истражује, пише.

Кораци у реализацији( време);

  1. Истицaње циља часа
  2. Међународни дан матерњег језика – 21.02.
  3. Матерњи језик као средство изражавања
  4. Записивање примера речи и речиница из нетачног у тачан облик
  5. Анализа урађених задатака
  6. Лепо писање – калиографија
  7. Рад на радовима
  8. Изложба радова
  9. корак: Ученицима се истиче данашњи циљ часа и тема коју ћемо данас обрађивати.
  10. корак: Чланице УНЕСК -а обележавају 21. 02. као Међународни дан матерњег језика, промовисањем језичке културе и разноврсности, као и вишејезичности.

Генерална скупштина Организације УН за образовање, науку и културу                   прокламовала је 1999. године Дан матерњег језика , као сећање на студенте који су 21. фебруара 1952. године убијени у Даки у источном Пакистану, данас Бангладешу, јер су протествовали због тога што њихов матерњи језик није проглашен за званични.

Према проценама, готово свакодневно у свету нестане по један језик. Зато треба неговати и чувати наш матерњи језик – српски језик, чувати традицију и развијати језичку културу.

  1. Корак: Матерњи језик треба неговати и сваки човек треба да га сматра делом своје културе и културе свог народа.

Матерњи  језик као средство изражавања представља најсавршенији вид  међусобног комуницирања људи. Различитости његове употребе зависе од бројних чинилаца, као што су : узраст ( говор одраслих и говор деце ), породица ( социјална припадност и интелектуални ниво ) и средина ( градска, сеоска ).

  1. корак:  У даљем току часа ученици су подељени у две мешовите групе, које су  са учитељицом заједно радили на правилном изговору и писању појединих речи и реченица из српског језика. Групе су добиле  поједине речи и  реченице које треба правилно изговарити и записати.

Прва мешовита група су били ученици првог и другог разреда,они су имали да правилно напишу следеће речи и  реченице:

Имена и презимена:                                                                                                      

исидора секулић –

иво андрић –

владе дивац –

здравко чолић –

Називи празника:

божић –

ускрс –

нова година –

свети сава –

Надимци:

плави –

уки –

банџа –

Имена животиња:

жуја –

јаблан –

шарац –

 

Речце НЕ и ЛИ:

Немогу данас да цртам.  –

Неидемо у град. –

Неспавај на фотељи. –

Можешли да ми позајмиш оловку? –

Желишли да идемо заједно у биоскоп? –

Учимоли заједно лекцију?  –

Друга група су били ученици трећег и четвртог разреда. Задаци за њих су били:

  • Правилно употреби велико слово:

американац –                                                              румунија –

белгијанац –                                                                бачка паланка –

златибор –                                                                    велика морава –

дунав –                                                                             стара планина –

 

андрићев мост –                                                              Први Мај –

змајев музеј –                                                                    7. Јануар –

министарство културе –                                              света петка –

 

трг цара јована ненада –                                         петров –

пожешка улица –                                                       јованов –

Трг Ослобођења –                                                     јеличин –

 

  • Речце НЕ и ЛИ напиши правилно у реченицама:

Не време је порушило кровове куће. –

Не знање је највећи не пријатељ. –

Нескачи по кревету! –

Данас неучим историју. –

 

Дали си био у музеју? –

Можешли данас код мене?-

Купујетели кишобран? –

 

  • Напиши правилно речи водећи рачуна о сугласнику Ј:

милијон –                                                     алуминиум –

стадијон –                                                    магиа –

бијо –                                                              двоица –

шејик –                                                          уми се –

дванајест –                                                   хигиенски –

 

 

  • Напиши правилно дате речи:

леб –                                        солење –                                      поднешен –

ајде –                                       молење –                                     оделење –

ајдук –                                      вежен –                                        потрешен –

отскакати –                            назебсти –                                   једампут –

потшишати –                         гребсти –                                      мастно –

воћство –                               одпевати –                                   претци –

љутски –                                 бонбона –                                     рукица –

 

  1. Групе читају урађене задатке и утврђујемо тачност онога што су урадили.Након анализе урађеног ученици добијају домаћи задатак.
  2. Разговарамо о лепом писању и важности неговања лепог писања, као и о калиографији.
  3. Ученици добијају задатак да на листовима од блока препишу правилно написане речи користећи се калиографијом.Рад  је у паровима.
  4. Радове качимо на паное, да нас подсећају како треба да пишемо.

IMG_6022

 


Постави коментар